Som ikke konkurrencedeltagende bud på ugens LynLåsKonkurrence/Udfordring, er jeg gået i gang med en RavneLås (hvad ellers?
Legepladsen her, synes at være det perfekte sted, til at tage jer med på rejsen, og måske kan det endda inspirere andre, til at lave lignede udflugter ud i det blå...
Om resultatet her bliver en lås eller en fiasko, må tiden vise. Jeg ved det lige så lidt som jer!
Indtil nu, er det blot A Work In Progress.

Først var papir og blyant i brug. Mange ideer var oppe og vende, men til slut nåede jeg frem til, en RavneLås måtte være passende.
Jeg svinger stadig i beslutningen, om det skal være en bidsellås eller en krog.
Bidsellåsen kunne være sjov med den store ring bagved som en sol på himlen ravnen flyver forbi, men krogen tiltaler mig med sin enkelhed i udtrykket.

Denne gang valgte jeg bronzeplade til projektet.
Jeg overvejede, om det skulle være en støbning, men jeg ved, hvor meget jeg altid sidder og fedter med detaljer på voksmodellerne til dette, og her går jeg jo efter en enkel stilren lås, så plade synes at være det rette valg.

Et passende bronzestykke saves ud.

Og der tegnes.

Saven får lige en omgang bivoks, inden projektet påbegyndes.

Og vupti - så har man en fugl.
Men jeg var ikke helt tilfreds, for den blev både lidt lille og lidt deform...

... men så fik jeg jo muligheden for at vise, at man også kan ridse den form, man vil save.
Ridseriet holder bedre end tusch, men er selvfølgelig sværere at rette.

Og så saves der igen...

Mens saveriet står på, kan jeg jo lige nævne, at når jeg begynder at save ind i en plade,
så starter jeg i en vinkel på ca 45°.
Så snart saven får fat, skifter jeg vinklen til lodret.

Hvad man aldrig ser på billederne er, at venstre hånd under saveriet holder godt fast på emnet.
Hvis pladen flapper rundt er det dels umuligt at save, og hvis man prøver, er der stor risiko for klingebrud.
Nu hvor jeg kom ind på klingebrud, kan jeg jo lige tilføje, at jeg endnu ikke har "snappet" en klinge i den nye sav, og det er nu efter mere end 2 meters snørklet saven

Så er spurven savet ud...

... og det er hertil jeg er nået i skrivende stund.
Næste skridt er at file formen til, og da jeg ikke er vild med at file, ja, så holder jeg lige en pause her...

LOKE'S GHOST