Billed-Resizing (Window$) - vejledning

Her er du velkommen til at komme med spørgsmål, og gode ideer.

Redaktør: rumlebumle

Brugeravatar
BlueRaven
Opal
Opal
Geografisk sted: Herning
Kontakt:
Mange har problemer med at få billedstørrelsen ned i et format der passer til netbrug.

Her er en lille vejledning som ikke kræver ekstraprogrammer (hvis man har Window$)
(billederne er screenshots fra Win7, så det ser lidt anderledes ud i andre Win-udgaver. XP lyn-guide her):

Billede 1. Start Paint som ligger i: Start/Alle Programmer/Tilbehør/Paint
(man kan evt hjøreklikke på den og sige: Send til / Skrivebord (opret genvej) - så kan den startes fra skrivebordet.)

Billede

Billede 2. Billedet der skal ændres trækkes ind i paint.vinduet:

Billede

Billede 3. Tilpas billedstørrelsen, så du kan se hele billedet på skærmen:

Billede

Billede 4. Tryk på [Marker] og tegn en ramme om det der skal med:

Billede

Billede 5. Tryk på beskær-knappen:

Billede

Billede

Billede 6. Tryk på Tilpas størrelse-knappen:

Billede

Billede 7. Vælg Bevar højde-bredde-forhold, Pixel og op til ca 700 i bredden (for dette forum):

Billede

Billede 8. Gem billedet:

Billede

Billedet er nu klar til upload.
Hvis du har DropBox og har gemt det i DropBox-mappen [Public] eller undermapper til denne, så er det bare at højreklikke og få sit link. :-D

-------

Billede Hvis det er mange billeder der skal resizes til samme størrelse, kan man med programmet PIXresizer klare en hel mappefuld ad gangen. Vejledning HER - scroll ned til "Billed-Resizing"

Billede
Senest rettet af BlueRaven fre 22. jul 2016 23:20, rettet i alt 4 gange.
Billede
Brugeravatar
FrkBettina
Opal
Opal
Geografisk sted: Jammerbugt/Nordjylland
Og af, at kigge på dine billeder fandt jeg lige ud af, at der er klippeværktøj under Tilbehør - det har jeg tit savnet og slet ikke tænkt på at kigge der :-D
Bettina
Brugeravatar
BlueRaven
Opal
Opal
Kontakt:
FrkBettina skrev:Og af, at kigge på dine billeder fandt jeg lige ud af, at der er klippeværktøj under Tilbehør - det har jeg tit savnet og slet ikke tænkt på at kigge der :-D
Du har ret! Det har jeg heller aldrig lagt mærke til. :D
Jeg plejer bare bruge [print screen] knappen på tastaturet og så indsætte i et billedprg og beskære der, men det her er da lettere, hvis man bare skal have en lille snas, og ikke have tekst eller tegninger på.

Til gengæld har jeg lige haft fyret op under en XP-comp, hvor jeg opdagede Paint er stort set lige så ubrugeligt, som jeg husker det. Her er en lynforklaring til PaintXP:

Billede 1. Placering som ved Win7. Start og træk et billede over

Billede

Billede 2. Gå ind i Billede/StrækVrid:

Billede

Billede 3. Her må man desværre prøve sig frem. Jeg fandt at 17% var en passende størrelse til mine 12MPix billeder.
NB - Her skal der skrives i begge de øverste felter.
Ser det helt galt ud, kan man fortryde med [ctrl] [z].

Billede

Billede 4. Gem billedet:

Billede

Billede
Billede
Brugeravatar
FrkBettina
Opal
Opal
Ja livet er blevet noget lettere med Win7 ... Klippeværktøjet, er bare hurtig og let,kan lige fra frihåndsklip til fuldskærm og så kom jeg lige i tanke om OneNote - som også kan både det ene og andet, så nu har jeg vist nok at klippe og klister med .... så mangler jeg bare at få et fotoprogram :D

Men for pokker som tiden går med det, nuuu må jeg altså i min seng.. i-)
Bettina
Brugeravatar
vase
Safir
Safir
Geografisk sted: Randers
Vil lige skrive at jeg læser ivrigt med i de her tråde...og prøver at huske det der vedkommer mig;-)

Får helt lyst til en picasa (som jeg er vældig tilfreds bruger af) snak også, men vil nødigt bringe forvirring ind i billedet så sys med det;-)

Raven er det det et andet sted omtalte program til screenshot (firefox) du bruger til at vise billed forklaring her og der???
Vh Vase - vild med viklinger
Man ska' ik' gå ned på grej!
Brugeravatar
BlueRaven
Opal
Opal
Kontakt:
vase skrev:...og prøver at huske det der vedkommer mig;-)
Det kender jeg godt, derfor har jeg lavet mig en "How to..."-bog, hvor jeg nedskriver smarte ting, jeg med sikkerhed glemmer igen. På den måde er jeg sluppet for at opfinde den dybe tallerken mange gange...
vase skrev:Får helt lyst til en picasa (som jeg er vældig tilfreds bruger af) snak også, men vil nødigt bringe forvirring ind i billedet så sys med det;-)
Picassa kender jeg stort set intet til. Har kun stiftet bekendtskab med det en enkelt gang, hvor jeg skulle downloade nogle billeder derfra - og det var ved at drive mig beserk. Jeg synes det var ulogisk og ret svært at finde rundt i, så her må nogle af jer andre, med flere grå brikker end mig, lave en guide-tråd.

Billede Billede
vase skrev:Raven er det det et andet sted omtalte program til screenshot (firefox) du bruger til at vise billed forklaring her og der???
Nej - FireFox-tilføjelsen virker kun på netsider og ikke på de programmer man har installeret på sin computer.
Det er især godt til at gemme billeder af lange sider, man ellers skulle tage flere billeder af - og så er det let fordi den kan gemme automatisk. Et klik, så er siden gemt, uden der er poppet noget op.

Til forklarings billederne bruger jeg selv [print screen] knappen på tastaturet og derefter [ctrl] [v] (indsæt/paste) i et billedprogram (i mit tilfælde PaintShopPro7). Her kan man også bruge Paint.

Som FrkBettina opdagede, har Win7 også et klippeværktøj (Start/Alle Programmer/Tilbehør/Klippeværktøj). Starter man det, skal man bare trække en ramme om det man vil klippe ud, og når man slipper muse-knappen kommer man automatisk ind i en mini-editor, hvor man har nogle få værktøjer f.eks en pen, så man kan skrive eller tegne på udklippet. Herfra kan billedet også gemmes. Jeg anbefaler der gemmes som JPG.

Billede
Billede
Brugeravatar
FrkBettina
Opal
Opal
vase: Vil lige skrive at jeg læser ivrigt med i de her tråde...og prøver at huske det der vedkommer mig;-)

Får helt lyst til en picasa (som jeg er vældig tilfreds bruger af) snak også, men vil nødigt bringe forvirring ind i billedet så sys med det;-)
Jeg bruger den sidst nye udgave af picasa... ret smart og ganske let til "mindre ting". Men efter jeg har har haft Photoshops Elements på prøve, så må jeg altså have det program :D
Man kan i øvrigt prøve alle Adobes programmer gratis i 30 dage http://www.adobe.com/dk/downloads/

BlueRaven: Picassa kender jeg stort set intet til. Har kun stiftet bekendtskab med det en enkelt gang, hvor jeg skulle downloade nogle billeder derfra - og det var ved at drive mig beserk. Jeg synes det var ulogisk og ret svært at finde rundt i, så her må nogle af jer andre, med flere grå brikker end mig, lave en guide-tråd.
Det må være nogle år siden du prøvede, for hvis jeg kan så kan en proff. som dig også :-D

EDIT: Nå, jeg troede jeg brugte den sidst nye udgave - ser nu der er kommet nye funktioner http://picasa.google.com/
Senest rettet af FrkBettina fre 5. nov 2010 10:58, rettet i alt 1 gang.
Bettina
Brugeravatar
FrkBettina
Opal
Opal
Jeg har fået slettet nogle fotos på mit kamera ved en fejl, nogle der kan anbefale program til at få dem frem igen ?
Bettina
Brugeravatar
BlueRaven
Opal
Opal
Kontakt:
FrkBettina skrev:Jeg har fået slettet nogle fotos på mit kamera ved en fejl, nogle der kan anbefale program til at få dem frem igen ?
Ja - se HER

Billede
Billede
Brugeravatar
vase
Safir
Safir
Geografisk sted: Randers
Ja så sent som i går fik jeg brug for at bruge det kamera til at affotografere en lang side. Det er bare topdollar. :dance:

Picasa er jeg superglad for!!! har brugt det længe efterhånden og jeg finder stadig nye funktioner efterhånden som jeg får brug for dem. Bruger det ofte til collager fra haven og lign. når der lige skal bankes en del fotos ind på en gang:-)

Nå...men det var det vi ikke skulle tale om. ssssyyyyssssssssss. :naughty:

Nu sidder jeg lige og kæmper for ikke at trykke på det sidst nye link der blev sat ind HER... ;)
Vh Vase - vild med viklinger
Man ska' ik' gå ned på grej!
Besvar